Licensiering är enkelt! - Licensiering enkelt - Licensbyrå Kook Management

Hur fungerar varumärkeslicenser och var börjar förhandlingar?

posted in: Härledning

Hur får jag ett licensierat varumärke och vilka saker är inblandade, en fråga jag ibland hör på mässor och evenemang. Licensiering är enkelt och enkelt. Licensieringsagenternas uppgift är att hitta nya licenspartners och bygga långsiktigt samarbete mellan kundföretaget och rektorn. Licensgivaren identifierar kundföretagets behov och tillhandahåller en lämplig lösning genom varumärkeslicensiering.

Låt oss ta exemplet på ett företag som har beslutat att använda licensiering för att öka sin egen försäljning enligt mål. Företaget har just hittat ett varumärke som stöder sina egna planer, till exempel illustration eller animering, vars värderingar, budskap, känner stöd för företagets egen tjänst eller produkt. Fantastisk situation! Det kan vara så att de har påskyndat att hitta rätt varumärke och utnyttjat upplevelsen av en licensagent, eller så har de agerat självständigt och lagt lite mer tid på det. Hur ska denna situation fortsätta?

Det finns fortfarande en lång väg att gå i licensavtalet, eftersom ägaren av den IP (immateriella rättigheter) som ska licensieras ofta har bemyndigat licensagenten att förhandla med kundföretaget om användningen av licensen och för att säkerställa långsiktig samarbete (Win-Win). Licensiering är ett bra verktyg för ett företag som vet hur man implementerar företagets strategi och uppnår sina mål. Licenstagaren, det vill säga rättighetsinnehavaren, vill arbeta med licensieringskunderna på lång sikt så att den ersättning som betalas genom licensieringen är rimlig för både licenstagaren och huvudmannen.

Licensgivaren behöver lite grundläggande information för att starta förhandlingarna. De finns i formuläret nedan.

Om du är intresserad av att höra mer om varumärkena som representeras av KOOK, vänligen ta nästa 4 minuter för att fylla i formuläret nedan. Vi hjälper mer inom 24 timmar. Tack!

Skapa din egen användar feedbackundersökning

Follow Arto:

eMBA, B.Eng.

Kookin perustaja Arto innostuu muutoksen hyödyntämisestä. " Hyvällä tiimillä varmistetaan positiivinen syke tulevaisuudessakin." Arto Kunnola on työskennellyt myynnin ja markkinoinnin parissa. Lempiaiheita ovat yritysten kehittäminen, lisensointi, erottautuminen, resilienssi, kansainvälisyys ja luovien alojen menetelmien hyödyntäminen. Lue lisää Artosta https://www.kunnola.com